Statut Stowarzyszenia Marcin
Turystycznego Klubu Rowerowego TRYBIK
KRS: 0000422422
NIP: 5252560623
KONTO BANKOWE ALIOR BANK NR: 18249000050000453081350360
Rozdział I
Nazwa, siedziba i teren działania.
§1
- Stowarzyszenie Marcin Turystycznego Klubu Rowerowego TRYBIK zwane dalej Stowarzyszeniem, działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego statutu.
- Stowarzyszenie może używać nazwy skróconej Klub Rowerowy TRYBIK
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Warszawa.
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej,
ze szczególnym uwzględnieniem Warszawy i województwa mazowieckiego.
- Dla realizacji celów statutowych stowarzyszenie może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną. Powołane jest na czas nieokreślony.
- Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie
z obowiązującymi przepisami
- Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi, zagranicznymi
i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich działań może zatrudniać pracowników oraz powoływać biura.
Rozdział II
Cele i sposoby ich realizacji.
§1
- Celem Stowarzyszenia jest prowadzenie działalności na rzecz ogółu społeczeństwa, jak również na rzecz swoich członków w sferze zadań publicznych w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, turystyki i krajoznawstwa, zwłaszcza w zakresie inicjowania, wspierania
i pomocy w przedsięwzięciach związanych z bezpieczną turystyka rowerową, oraz kształtowanie wrażliwości społeczeństwa przez działania na rzecz jednostek i grup społecznych wymagających wsparcia społecznego.
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- Czynny udział w planowaniu i tworzeniu tras szlaków rowerowych, parkingów rowerowych.
- Organizowanie miasteczek ruchu drogowego.
- Popularyzowanie bezpiecznej turystyki rowerowej.
- Prowadzenie szkoleń i organizację egzaminów na kartę rowerową.
- Prowadzenie zajęć i szkoleń dotyczących ratownictwa drogowego
- Organizowanie imprez masowych z zakresu turystyki rowerowej.
- Prowadzenie aktywnej strony internetowej.
- Wydawanie broszur, czasopism związanych z celami Stowarzyszenia.
- Organizowanie, propagowanie i upowszechnianie turystyki i rekreacji
w różnych formach.
- Prowadzenie działalności przede wszystkim na rzecz dzieci, młodzieży
i osób niepełnosprawnych.
- Organizowanie akcji charytatywnych na rzecz osób potrzebujących pomocy
- Udzielanie wsparcia finansowego i rzeczowego osobom w trudnej sytuacji życiowej.
§2
- Statutowa działalność Stowarzyszenia może być prowadzona, jako działalność nieodpłatna i działalność odpłatna.
- Dochód z odpłatnej działalności Stowarzyszenia będzie przeznaczony
w całości wyłącznie na działalność statutową stowarzyszenia.
Rozdział III
Informacje o członkach stowarzyszenia.
§1
- Członkami Stowarzyszenia Marcin Turystycznego Klubu Rowerowego TRYBIK mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- Zwyczajnych,
- Wspierających,
- Honorowych,
§2
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna z kraju
i za granicy, która złoży pisemną deklarację, opłaci opłatę wpisową w wysokości zgodnej z regulaminem Stowarzyszenia i zostanie przyjęta przez Zarząd Stowarzyszenia.
- Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, mogą należeć do Stowarzyszenia na zasadach ujętych w art. 3 ust. 2 - Ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.
- Małoletni obywatel polski do lat 16-tu, który za zgodą prawnych opiekunów, złoży pisemną deklarację członkowską i zostanie przyjęty przez Zarząd Stowarzyszenia może zostać członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia bez prawa do głosowania w Walnym Zebraniu Członków oraz bez korzystania
z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym może zostać osoba prawna i fizyczna, deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji
na podstawie uchwały Zarządu podjętej nie później niż w ciągu 3 miesięcy od daty złożenia deklaracji.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia.
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi są ustanawiani przez Zarząd Stowarzyszenia
§3
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
- Biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia
- Korzystanie z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia.
- Udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie.
- Zgłaszanie propozycji i wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia.
- Reprezentowanie przynależności do Stowarzyszenia.
- Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
-
- Brania udziału w działalności Stowarzyszenia i w realizacji jego celów.
- Uczestniczeniu w walnych zebraniach członków.
- Przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.
- Dbania o dobre imię Stowarzyszenia.
- Regularne opłacenie składek, których wysokość ustala Zarząd Stowarzyszenia.
- Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym
w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
- Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
§4
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
-
- Dobrowolnej rezygnacji pisemnej z przynależności do Stowarzyszenia złożonej na ręce Zarządu,
- Skreślenia z listy członków uchwałą Zarządu:
- z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań,
- z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia.
- ze względu na brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Stowarzyszenia.
- w przypadku działalności na szkodę Stowarzyszenia
-
- Utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu.
- Śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
2. Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkowstwa w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zgromadzenia jest ostateczna.
Rozdział IV
Informacje o władzach.
§1
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
§2
- Władze Stowarzyszenia wybierane są przez Walne Zebranie Członków
w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
- W razie, gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu, poprzez głosowanie. W tym trybie można powołać maksymalnie do połowy składu pochodzącego z wyboru.
§3
- Kadencja wszystkich wybieranych władz Stowarzyszenia trwa 2 lata.
- Zarząd składa się od 3 do 5 osób, spośród których na pierwszym posiedzeniu wybiera prezesa, sekretarza i skarbnika.
- Komisja Rewizyjna składa się nie mniej niż 3 osoby, w tym przewodniczącego wybieranego na pierwszym posiedzeniu komisji.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą:
- Być członkami Zarządu, małżonkami członków tego Zarządu ani pozostawać z członkami tego Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
- Być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- Otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia.
§4
- Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- Określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia.
- Uchwalenie zmian statutu.
- Wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia.
- Udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Rozpatrywanie i zatwierdzenie sprawozdań władz Stowarzyszenia.
- Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu.
- Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.
- Podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
- Wykluczenie członków Stowarzyszenia.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- Kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia.
- Realizowanie uchwał Walnego Zebranie.
- Zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia.
- Planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej.
- Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
- Przyjmowanie członków Stowarzyszenia.
- Wnoszenie wniosków do Walnego Zebrania o wykluczenie członka.
- Zwoływanie Walnego Zebrania Członków.
- Ustalanie wysokości składek członkowskich.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia.
- Ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu.
- Składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności Stowarzyszenia i Zarządu Stowarzyszenia.
- Wnioskowanie do walnego zebrania członków o udzielanie absolutorium zarządowi.
- Wnioskowanie o odwołanie zarządu lub poszczególnych członków zarządu w razie jego bezczynności.
- Wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
§5
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków
- Walne Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
- z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni
- z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes lub Zastępca prezesa.
- Posiedzenie Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenie Komisji zwołuje Przewodniczący.
- Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd co roku - jako sprawozdawcze
i co dwa lata - jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania.
- Walne Zebranie obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
-
- Z własnej inicjatywy.
- Na żądanie członków Komisji Rewizyjnej.
- Na pisemny wniosek, co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno zostać zwołane przed upływem 30 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§6
Rozdział V
Sposób podejmowania decyzji, czyli warunki ważności uchwał.
§1
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia zapadają
w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba, że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
- Uchwały Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków wymienionych władz
Rozdział VI
Źródła majątku.
§1
- Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
- Składki członkowskie.
- Darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej, ze sponsoringu.
- Dotacje, subwencje, udziały, lokaty.
- Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
- Zabrania się:
-
- Udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem stowarzyszenia w stosunku do jego członków, organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanej dalej „osobami bliskimi”.
- Przekazywanie ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż
w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Wykorzystywania majątku na rzecz członków stowarzyszenia lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu stowarzyszenia albo podmiotu, o którym mowa w art. 2 ust.3 Ustawy o Działalności Pożytku publicznego i o Wolontariacie.
Rozdział VII
Sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych.
§1
- Do składania oświadczeń woli w imieniu stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest Prezes i jedna osoba z zarządu działających łącznie.
Rozdział VIII
Zasady wprowadzania zmian w statucie.
§1
1. Uchwałę w sprawie zmiany statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością co najmniej 2/3 głosów.
Rozdział IX
Sposób rozwiązania się stowarzyszenia.
§1
- Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków kwalifikowaną większością 2/3 głosów.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
|